Wat als we binnen gegevensbeheer alleen gegevens gaan beheren? (Deel 2)

Door: Robert Zondervan, adviseur

Publicatie datum: 10 november 2020 09:51
In mijn eerdere blog (deel 1) van begin juni dit jaar, heb ik mijn visie op het beheren van gegevens in de keten al met u gedeeld. In deze vervolgblog neem ik u graag mee in de verdere uitwerking van het concept dat is geformuleerd binnen gemeente Amsterdam op basis van deze visie.

De visie

De ontwikkeling van het gegevensbeheer met nieuwe werkprocessen en twee belangrijke uitgangspunten:

  1. Verwerking van mutaties in het proces bij de bron. Gevolg: de gegevensbeheerders krijgen nieuwe taken en meer een adviserende en controlerende rol 
  2. Verder automatiseren van het proces. Gevolg: meer efficiency en hogere kwaliteit. 

Vanuit deze visie hebben wij bij gemeente Amsterdam met ‘out of the box’ denksessies een ideaal gewenst proces opgesteld. Om dit proces te realiseren, is meer nodig dan het proces zelf. Op het gebied van systemen en techniek zijn wijzigingen nodig die dit nieuwe proces ondersteunen. Verder vraagt dit concept om een totaal andere werkwijze binnen het gegevensbeheer. Nieuwe functies en taken zijn daarom ook onderdeel van de uitwerking van dit concept. Inmiddels zijn de ideeën voor dit concept uitgewerkt en gaan we een volgende fase in.

Een bredere focus

In deze volgende fase is een project gestart om binnen de kaders van de Omgevingswet de processen gerelateerd aan inwinning, beheer en verstrekking van (geo)informatie te optimaliseren. En daar waar nodig de ondersteunende IV-voorzieningen te herzien of te vernieuwen. 

De ontwikkelingen rondom de invoering van de Omgevingswet zijn in volle gang binnen gemeente Amsterdam. Voor de uitvoering van deze wet en de implementatie van het digitaal stelsel omgevingswet (DSO) is goede kwaliteit van de beheerde gegevens in de betrokken basis- en kernregistraties essentieel.  

Waar de focus eerst lag op de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG) en grootschalige topografie (BGT) is dit, in het kader van de Omgevingswet, nu breder getrokken. De scope is uitgebreid met de basisregistratie waardering onroerende zaken (BR-WOZ) en kernregistratie beheer openbare ruimte (BOR). 

De keuze voor juist deze vier registraties is bewust gemaakt. Het zijn de registraties die de kern vormen van een andere ontwikkeling. Namelijk de samenhangende objecten registratie (SOR). Een ontwikkeling die in Amsterdam met nauwgezette belangstelling wordt gevolgd.

Met een bredere focus zijn we nu bezig de bestaande processen van alle vier de betrokken registraties in beeld te brengen. We willen weten hoe het proces nu loopt en met welke issues men bij de uitvoering te maken heeft. De resultaten dienen als basis om de nieuwe processen te ontwikkelen.

De toekomst tegemoet

We zijn onderweg, hebben al het een en ander aan obstakels overwonnen en verkeren in de wetenschap dat de weg nog lang is. Stap voor stap ontwikkelen we binnen gemeente Amsterdam een gegevensbeheer dat toekomstbestendig is. We beheren straks gegevens die uiterst efficiënt worden ingewonnen en dusdanig betrouwbaar en actueel zijn dat ze voor iedere gewenste toepassing te gebruiken zijn. Het is mooi om te zien dat we in dit project een visie hebben die als leidraad dient voor het optimaliseren van het gegevensbeheer. Bij deze optimalisatie volgen we de uitgangspunten van de Omgevingswet. Dit vormt een mooi kader maar we houden ook al rekening met de komst van de SOR. 
Meer weten over dit project of de impact van bijvoorbeeld de Omgevingswet of de SOR op uw eigen gegevensbeheer? Ik hoor het graag!

 

 

 

Robert Zondervan

 

 

Contact

Telefoon: 088-8883000

E-mail: info@thorbecke.nl

 

 

Volg ons via

 

 

 

Terug naar

Missie van Thorbecke

Door daadkracht én in samenwerking

publieke organisaties verder brengen

 

 

Thorbecke Nieuwsbrief

 

Contact

088-8883000
info@thorbecke.nl