Slim bezwaren afhandelen doe je zo

Publicatie datum: 18 januari 2022 10:36
Met een landelijk bezwaarpercentage van circa 3% doen de uitvoeringsorganisaties in de WOZ het zeer goed. Alleen, de uitvoeringskosten die deze 3% uitmaken op het totaal zijn extreem hoog. Ongeveer 35% van uitvoeringskosten is voor bezwaar en beroep (in totaal € 50 miljoen). Met andere woorden: een bezwaar kost gemiddeld € 350,-.

Afhandelen duurt steeds langer

Ook zien wij dat de gemiddelde afhandeltermijn steeds langer duurt. Dit heeft niet in de laatste plaats te maken met het feit dat het aandeel No Cure No Pay bezwaren jaarlijks toeneemt. Ook het komende belastingjaar is de verwachting dat er volop bezwaar wordt gemaakt door de NCNP bezwaren. De woningen worden dit jaar beschikt op basis van gebruiksoppervlakte. Voor veel uitvoeringsorganisaties is dit de eerste keer. Flinke schommelingen in waarden ten opzichte van het voorgaande belastingjaar kunnen dus voorkomen. Vaak ligt een mutatie aan een van de objectkenmerken hieraan ten grondslag.

Grip op bezwaren

De kans is groot dat u in belastingjaar 2022 geconfronteerd wordt met een toename van het aantal WOZ-bezwaarschriften als gevolg van de transitie naar gebruiksoppervlakte. Daarom is het van belang om zoveel mogelijk grip te krijgen op de afhandeltermijnen van de bezwaarschriften. Thorbecke biedt u hiervoor de volgende mogelijkheden:

  1. ondersteuning op projectbasis
  2. ondersteuning op basis van bestede uren

In huis of thuis

Over de afgelopen jaren hebben medewerkers van Thorbecke vooral expertise op locatie van de klant geleverd. De Corona-situatie heeft echter laten zien dat er ook mogelijkheden zijn om (al dan niet deels) thuis of op het Thorbecke-kantoor te werken. Dit zorgt voor een groot aantal voordelen:

  • medewerkers zijn productiever doordat zij minder afleiding hebben
  • er is minder reistijd waardoor de medewerkers minder snel moe zijn en daardoor efficiënter werken
  • het ziekteverzuim is minder hoog
  • doordat er minder kilometers gemaakt worden, wordt er een belangrijke bijdrage geleverd aan de klimaatdoelstellingen

Vertrouwen als sleutelwoord

Bij thuiswerken is ‘vertrouwen’ het sleutelwoord. Uw organisatie moet erop kunnen vertrouwen dat onze medewerkers de werkzaamheden naar (minimaal) uw kwaliteits- en productienormen uitvoeren. De afgelopen maanden is gebleken dat onze medewerkers deze verantwoordelijkheid voelen en onze klanten hebben hier louter positieve ervaringen mee opgedaan. Deze opdrachten zijn vaak gestart met een intake/startweek bij de organisatie om vervolgens thuis te kunnen werken.

Voorbeelden uit de praktijk: BsGW en SDA

Als recente voorbeelden kunnen wij de bezwaarafhandeling van Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW) en Samenwerking Drentsche Aa (SDA) noemen. In een relatief kort tijdsbestek is een groot aantal bezwaarschriften afgehandeld op het kantoor van Thorbecke. Het projectteam werd aangestuurd door een projectleider en de kwaliteit, planning en productienormen werden dagelijks gemonitord. Met als resultaat: tevreden klanten die volledig zijn ontzorgd.

Aan u de keus

Omdat wij verwachten dat de druk op de bezwaarafhandeling groot wordt, adviseren wij u om tijdig een keuze te maken over de manier waarop u de bezwaren wilt afhandelen.

 

 

Contact
Telefoon: 088-8883000
E-mail: info@thorbecke.nl
 
 
Volg ons via
 
 

Terug naar

Missie van Thorbecke
Door daadkracht én in samenwerking
publieke organisaties verder brengen

 

 

Thorbecke Nieuwsbrief

 

Contact
088-8883000
info@thorbecke.nl