Slim bezwaren afhandelen doe je zo

Publicatiedatum: 30 november 2020 13:41
Met een landelijk bezwaarpercentage van circa 3% doen de uitvoeringsorganisaties in de WOZ het zeer goed. Alleen, de uitvoeringskosten die deze 3% uitmaken op het totaal zijn extreem hoog. Ongeveer 35% van uitvoeringskosten is voor bezwaar en beroep (in totaal € 50 miljoen). Met andere woorden: een bezwaar kost gemiddeld € 350,-.

Afhandelen duurt steeds langer

Ook zien wij dat de gemiddelde afhandeltermijn steeds langer duurt. Dit heeft niet in de laatste plaats te maken met het feit dat het aandeel No Cure No Pay bezwaren jaarlijks toeneemt. Ook het komende belastingjaar is de verwachting dat er volop bezwaar wordt gemaakt door de NCNP bezwaren. Daarnaast zijn er diverse uitvoeringsorganisaties die voor belastingjaar 2021 al beschikken op basis van gebruiksoppervlakte. Flinke schommelingen in waarden ten opzichte van het voorgaande belastingjaar zijn hier geen zeldzaamheid. 

Grip op bezwaren

Aangezien u in 2021 ook veel werk te verzetten krijgt met de herwaardering voor belastingjaar 2022 op gebruiksoppervlakte, is het belangrijk om zoveel mogelijk grip te krijgen op de afhandeltermijnen van de bezwaarschriften. Thorbecke biedt u hiervoor de volgende mogelijkheden:

  1. Ondersteuning op projectbasis 
  2. Ondersteuning op basis van bestede uren.

In huis of thuis

Over de afgelopen jaren hebben medewerkers van Thorbecke vooral expertise op locatie van de klant geleverd. De huidige Corona-situatie heeft echter laten zien dat er ook mogelijkheden zijn om (al dan niet deels) thuis of op het Thorbecke-kantoor te werken. Dit zorgt voor een groot aantal voordelen: 

  • medewerkers zijn productiever doordat zij minder afleiding hebben;
  • er is minder reistijd waardoor de medewerkers minder snel moe zijn en daardoor efficiënter werken;
  • het ziekteverzuim is minder hoog;
  • doordat er minder kilometers gemaakt worden, wordt er een belangrijke bijdrage geleverd aan de klimaatdoelstellingen. 

Vertrouwen als sleutelwoord

Bij thuiswerken is ‘vertrouwen’ het sleutelwoord. Uw organisatie moet erop kunnen vertrouwen dat onze medewerkers de werkzaamheden naar (minimaal) uw kwaliteits- en productienormen uitvoeren. De afgelopen maanden is gebleken dat onze medewerkers deze verantwoordelijkheid voelen en onze klanten hebben hier louter positieve ervaringen mee opgedaan. Deze opdrachten zijn vaak gestart met een intake/startweek bij de organisatie om vervolgens thuis te kunnen werken.

Voorbeeld uit de praktijk: Drentsche Aa

Als recent voorbeeld kunnen wij de bezwaarafhandeling van de Drentsche Aa noemen. In een relatief kort tijdsbestek is een groot aantal bezwaarschriften afgehandeld op het kantoor van Thorbecke. Het projectteam werd aangestuurd door een projectleider en de kwaliteit, planning en productienormen werden dagelijks gemonitord. Met als resultaat: een tevreden klant die volledig is ontzorgd.

Aan u de keus

Omdat wij verwachten dat de druk op de bezwaarafhandeling groot wordt, adviseren wij u om tijdig een keuze te maken over de manier waarop u de bezwaren wilt afhandelen.

 

 

Contact

Telefoon: 088-8883000

E-mail: info@thorbecke.nl

 

 

 

Volg ons via

 

 

 

Terug naar

Missie van Thorbecke

Door daadkracht én in samenwerking
publieke organisaties verder brengen

 

 

Thorbecke Nieuwsbrief

 

Contact

088-8883000
info@thorbecke.nl