Bezwaarafhandeling biedt volop kansen

Publicatie datum: 28 januari 2022 13:00
Ondanks dat er in de belastingsector weer met hart en ziel aan de herwaardering is gewerkt, zullen er dit jaar weer bezwaarschriften binnenkomen. Maar ook hier geldt: een klacht is een kans.

Een kans om…

  • het draagvlak bij de burgers te vergroten
  • de herwaardering van volgend jaar te verbeteren 

De juiste medewerker op de juiste plek

Steeds vaker zien we dat uitvoeringsorganisaties kiezen voor een ander medewerkersprofiel voor de afhandeling van bezwaarschriften. Medewerkers dienen, naast hun inhoudelijke vakkennis, communicatief vaardig te zijn en te beschikken over een groot empathisch vermogen. Het goed kunnen uitleggen hoe de herwaardering tot stand is gekomen, hoeveel verkoopcijfers er zijn beoordeeld, wat de deskundigheid is van het personeel en laten zien over welke gegevens de uitvoeringsorganisatie beschikt, helpt bij het vergroten van het draagvlak door de burgers. 

Communicatie aan de keukentafel

Naar alle waarschijnlijkheid is het vergroten van het draagvlak bij burgers ook een van de redenen voor een trendbreuk in het aantal bezwaarschriften dat vanachter het bureau afgehandeld wordt. Gemeenten kiezen namelijk regelmatig voor een aanpak waarin er ‘echt’ contact is met de burger. De zogenoemde ‘keukentafelgesprekken’ maken dan ook weer een opmars. Bij Thorbecke realiseren we ons dat wij altijd het visitekaartje van een gemeente zijn. Daarom investeren wij middels trainingen in de communicatievaardigheden van onze medewerkers. Zo weten zij precies wat ze wel en niet kunnen zeggen tegen burgers en wanneer ze wel en niet het pand van een burger mogen betreden. 

Kansen verzilveren

Om de herwaardering van volgend jaar te verbeteren is het goed om de verbeterpunten in kaart te brengen. Ga daarom na welke output u wilt ontvangen nadat de bezwaren zijn afgehandeld. 

  • Waar richtte het bezwaarschrift zich voornamelijk tegen? (de WOZ-waarde, de primaire of secundaire objectkenmerken, de onderbouwende marktgegevens, externe omstandigheden, etc)
  • Hoe vaak werd een soortgelijke klacht ontvangen?
  • Is dit geografisch in beeld te brengen?
  • Heeft de burger het probleem al eerder gemeld?
  • Is de burger tevreden over de wijze waarop het bezwaarschrift is behandeld?

Dit stelt dus eisen aan de manier waarop u als gemeente de bezwaarschriften ontgrieft en classificeert. Uiteindelijk zal dit van meerwaarde zijn voor uw organisatie. 

>> Afhandeling bezwaar en beroep 

 

 

Contact
Telefoon: 088-8883000
E-mail: info@thorbecke.nl
 
 
Volg ons via
 
 

 

Terug naar

Missie van Thorbecke
Door daadkracht én in samenwerking
publieke organisaties verder brengen

 

 

Thorbecke Nieuwsbrief

 

Contact
088-8883000
info@thorbecke.nl