WOZ-dialoog: Laagdrempelig en effectief communiceren

Bezwaarschriften van onder andere No Cure No Pay (NCNP) bedrijven zijn een grote uitdaging in de uitvoering van de wet WOZ. Het ziet er niet naar uit dat de regelgeving of de hoogte van de kostenvergoeding binnenkort wordt aangepast. Thorbecke biedt uitvoeringsorganisaties daarom ondersteuning in de vorm van de ‘WOZ-dialoog’. Een nieuw ontwikkelde webapplicatie om de regie terug te pakken in het contact met de belastingplichtige. 

Aantallen bezwaren en kostenvergoeding beperken

Er zijn twee manieren om de aantallen bezwaren en de kostenvergoeding te beperken:

  • Laagdrempelige interactie zodat minder burgers zich tot NCNP bedrijven wenden
  • Verbetering van de kwaliteit van de waardering en onderbouwing, zodat er minder bezwaarschriften gegrond worden verklaard en de kostenvergoeding wordt beperkt

WOZ-dialoog ondersteunt de interactie met de belastingplichtigen en is tegelijkertijd een efficiënte tool in het bezwaartraject en bij de kwaliteitscontrole op objectkenmerken. Thorbecke kan u desgewenst ook ondersteunen bij het tijdig verwerken van de reacties van burgers. 

De voordelen van de WOZ-dialoog:

  • De webapplicatie is ontwikkeld om objectkenmerken en/of WOZ-waarden van woningen te delen met de belastingplichtige
  • De applicatie is modern, laagdrempelig, overzichtelijk en te gebruiken via PC, tablet of smartphone
  • De burger kan eenvoudig vragen en opmerkingen plaatsen die op een gecontroleerde manier worden ingeboekt voor beoordeling en afhandeling
  • Inrichting/lay-out van de applicatie passend bij uw organisatie
  • Ondersteuning bij het tijdig verwerken van de reacties van de burgers;
  • Een uniforme en beheersbare werkvoorraad, waarmee mutaties in de WOZ-administratie snel en effectief verwerkt kunnen worden

Gebruik WOZ-dialoog: 3 logische momenten in de WOZ-tijdlijn

De WOZ-dialoog kan op verschillende momenten en manieren worden ingezet. Daarbij kan de nadruk liggen op laagdrempelige interactie en acceptatie of op kwaliteitsverbetering van de gegevens. De applicatie biedt mogelijkheden voor beide. In de WOZ-tijdlijn zijn er drie logische toepassingen:

  1. Voormelden van de WOZ-waarde met de onderliggende objectkenmerken, gericht op gewenning /acceptatie en het krijgen van feedback. Dit kan in het najaar zodra de WOZ-waarden beschikbaar zijn. In deze periode is er genoeg tijd om de reacties te verwerken voordat de WOZ-beschikking de deur uit gaat
  2. Interactief taxatieverslag als toelichting bij de WOZ-beschikking en laagdrempelig reactiekanaal voor informele of formele bezwaren. De belastingplichtige kan desgewenst met één druk op de knop bezwaar maken, waarmee de gemeente dezelfde service biedt als NCNP bedrijven
  3. Kwaliteitscontrole van objectkenmerken in bepaalde wijken of typen objecten door middel van voormeldingen. Dit kan in principe op elk moment in het jaar, bijvoorbeeld voor de zogenaamde ‘20% controles’
Van m3 naar m2 
Dit jaar is er meer reden dan ooit om de WOZ-waarde met objectkenmerken voor te melden. De transitie naar gebruiksoppervlakte heeft tot veel mutaties en mogelijk flinke waardesprongen geleid. Hierdoor neemt de kans op extra bezwaarschriften toe.


Meer weten over de WOZ-dialoog?

Bel 088-8883000 of mail naar info@thorbecke.nl. U kunt ook klikken op de informatiebutton bovenaan deze pagina. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.
 

Opdrachtgever aan het woord

Medewerker aan het woord

 

Missie van Thorbecke

Door daadkracht én in samenwerking

publieke organisaties verder brengen

 

 
Thorbecke Nieuwsbrief

 

Contact

088-8883000

info@thorbecke.nl